SEO (z ang. search engine optimization), czy mówiąc po polsku pozycjonowanie, jest istotnym kanałem marketingowym dla wielu przedsiębiorstw. Warto je robić z wielu powodów:
- jeśli jest robione dobrze, jest jednym z najtańszych źródeł ruchu dla strony internetowej;
- ruch pochodzący z działań SEO jest najczęściej ruchem wysokiej jakości;
- jest to jedno z niewielu źródeł ruchu, gdzie małe przedsiębiorstwo może rywalizować z dużymi przedsiębiorstwami, bo budżet nie jest ostatecznym gwarantem sukcesu.
Wszystko to powoduje, że z działań SEO na co dzień korzysta wiele przedsiębiorstw. Nie wszystkie mają jednak pełną świadomość co do tego, w jaki sposób powinny oceniać skuteczność tychże działań. W tym artykule chciałbym podzielić się wiedzą z tego zakresu. Skupię się na temacie monitorowania pozycji swoich fraz w wyszukiwarce i ogólnym rankingu domeny w Google.
Frazy kluczowe
Jeśli dzielilibyśmy działania SEO na etapy, to pierwszym z nich byłby wybór fraz kluczowych. Musimy zdefiniować frazy, za pomocą których użytkownicy mają znaleźć naszą witrynę internetową.
Załóżmy, że prowadzisz sklep z sukienkami i masz następujące kategorie produktów:
- sukienki wieczorowe
- sukienki na lato
- sukienki ślubne
To poniekąd definiuje już jakich fraz użytkownicy mogą szukać, aby znaleźć Twoją domenę. Jeśli nie jesteś pewny co do fraz, które powinieneś wybrać, możesz skorzystać z narzędzi, które podpowiadają frazy wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki.
Możesz wspomóc się tu np. Bazą słów kluczowych Senuto. Po wpisaniu frazy „sukienki wieczorowe” dostaniesz listę propozycji fraz kluczowych wraz z dodatkowymi informacjami o tychże frazach.
Jak widzisz, poza frazą sukienki wieczorowe internauci wpisują też takie frazy jak:
- sukienki wieczorowe długie
- sukienki maxi wieczorowe
Jest jeszcze gro innych fraz kluczowych związanych z sukienkami wieczorowymi, na które warto prowadzić kampanię SEO. Jeśli któreś jest zbieżne z Twoim biznesem, powinieneś ująć je w swojej kampanii.
Jeśli zdefiniowałeś już frazy kluczowe, na których Ci zależy, powinieneś na bieżąco monitorować swoją pozycje dla tychże fraz. O tym właśnie będzie traktował ten artykuł. Pokażę Ci, w jaki sposób śledzić pozycje, na co uważać oraz w jaki sposób wyciągać odpowiednie wnioski. Sprawdź też, ile trwa pozycjonowanie w Google.
Jak sprawdzić pozycje w Google?
Pozycja w Google to nic innego niż miejsce w wyniku wyszukiwania dla określonej frazy kluczowej. Załóżmy, że wpisałem frazę sukienki do wyszukiwarki. Wynik, który dostaję, to tak zwany SERP (Search Engine Result Page), czyli strona wyników wyszukiwania. Składa się ona z kilku elementów (elementy mogą różnić się w zależności od wpisanej frazy).
- Wyniki objęte ramkami czerwonymi to tak zwane wyniki płatne uruchamiane za pomocą systemu reklamowego Google (Google Ads). Jeśli chcesz, aby Twoja domena się tak wyświetlała, musisz zapłacić za taką kampanię wyszukiwarce. Jest ona rozliczana w modelu CPC (cost per click), w którym płacisz za każde kliknięcie w reklamę.
- Wynik objęty ramką niebieską to wyniki systemu Google News i są one przeznaczone dla portali internetowych. Aby tam zagościć, należy zgłosić swoją witrynę do programu Google News i spełnić szereg wymogów.
- Wyniki objęte ramką zieloną są wynikami organicznymi, inaczej zwane również wynikami bezpłatnymi. Pojawiają się tam w wyniku działaniu specjalnego algorytmu Google, który decyduje o kolejności ich wyświetlania. Za pomocą odpowiednich działań SEO można wpłynąć na działanie algorytmu, tak by to właśnie nasza strona internetowa pojawiała się na najwyższej pozycji.
Jak widać na poniższym screenie, pozycja w wynikach wyszukiwania to miejsce liście wyników, na którym uplasował się dany wynik.
Co daje wysoka pozycja w Google?
Zanim przejdziemy do tematu monitorowania pozycji w wyszukiwarce, warto odpowiedzieć sobie na pytanie: co daje wysoka pozycja w Google? Zobrazuję to na powyższym przykładzie.
Każda fraza kluczowa ma określoną liczbę wyszukiwań. W naszym przypadku jest to:
- sukienki wieczorowe – 74 000
- sukienki wieczorowe długie – 2 900
- sukienki maxi wieczorowe – 2 400
Wartości te mówią nam, ile razy średnio miesięcznie wpisywana jest dana fraza do wyszukiwarki Google. Nasze 3 frazy są zatem sumarycznie wpisywane 79 300 razy.
Każda pozycja w wynikach wyszukiwania ma określony CTR (click through rate), który mówi jaki średnio % z wyszukujących daną frazę kliknie w odpowiedni wynik. Średnie wartości pokazane są poniżej:
Wykres powyżej pokazuje jaki średni % wyszukiwań z określonej pozycji zakończy się kliknięciem. I tak widzimy, że z pierwszego miejsca mamy CTR około 30%. Oznacza to, że jeśli bylibyśmy na pierwszym miejscu na frazę sukienki wieczorowe, to moglibyśmy spodziewać się ruchu na poziomie 74 000 * 0,3 kliknięć = 22 200 wejść na stronę miesięcznie. Przeczytaj też: Co wiemy o CTR z SEO? Badanie 8 452 951 fraz
Jeśli na wszystkie 3 frazy byłbyś na pierwszym miejscu, mógłbyś spodziewać się 23 790 wejść na stronę miesięcznie.
Jeśli przyjmiemy, że Twój współczynnik konwersji w sklepie wynosi 2% (średnio 1 na 50 użytkowników dokonuje zakupu), a średni koszyk wynosi 200 zł, to będąc na 1-szym miejscu na te 3 frazy Twój sklep wygenerowałby miesięcznie przychód 23 790 * 0,02 * 200 = 95 160 zł.
Jak widzisz, tylko za pomocą 3 fraz kluczowych można generować przychód w wysokości 95 160 zł. Dość powiedzieć, że fraz powiązanych z sukienkami są tysiące.
Dlatego też o pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania toczy się taka walka. Jest to po prostu bardzo opłacalne z biznesowego punktu widzenia.
Dlaczego i w jakich sytuacjach warto sprawdzać pozycje strony w Google?
Wiesz już czym jest pozycja frazy w Google oraz jakie korzyści może ona przynieść, jeśli jest wysoka. Pewnie łatwo na myśl przychodzi Ci wniosek dlaczego warto sprawdzać pozycje serwisu na dane frazy, ale spróbujmy to opisać nieco szerzej.
Zleciłeś działania SEO do agencji
Jeśli to Ty jesteś klientem i nie wykonujesz działań SEO dla kogoś, to jesteś w sytuacji, w której warto, abyś znał swoje pozycje w wynikach wyszukiwania. Pozwoli Ci to skontrolować postępy, które robi firma, której zleciłeś te działania.
Agencje SEO w wielu przypadkach udostępniają takie narzędzia swoim klientom. Możesz zatem śmiało o to zapytać.
Więcej o kontrolowaniu pracy agencji SEO przeczytasz w artykule „Jak weryfikować działania agencji SEO?”.
Wykonujesz działania SEO dla kogoś
Jeśli to Ty wykonujesz działania SEO dla kogoś, to monitorowanie pozycji w wyszukiwarce jest dla Ciebie istotne z kilku powodów:
- Możesz śledzić swoje postępy. Z dnia na dzień będziesz widział, czy działania, które podejmujesz, przekładają się na wzrost pozycji. Będziesz mógł skorelować to, co zrobiłeś z tym, co zadziało się w Google – w dłuższej perspektywie czasu czyni Cię to lepszym specjalistą.
- Możesz raportować swoją pracę klientowi. Klienci lubią transparentne usługi. Bieżące informowanie klienta o jego pozycjach w wynikach wyszukiwania daje mu poczucie komfortu. Co prawda pozycja w wynikach wyszukiwania nie powinna być w każdym przypadku głównym KPI-em, ale jest zawsze istotna.
Chcesz wiedzieć, ile zarabia się w branży, jakie są zarobki specjalisty SEO? Sprawdź nasz raport >>
Optymalizujesz działania SEO
Wiedza o pozycji w wynikach wyszukiwania pozwala Ci również optymalizować działania. Załóżmy sytuację, że przedmiotem kampanii SEO jest sklep e-commerce. Zazwyczaj sklepy posiadają bardzo dużo kategorii tematycznych oraz produktów, co w konsekwencji przekłada się na dużą liczbę fraz kluczowych, które należy monitorować.
Załóżmy drogi Czytelniku, że kampanią SEO objąłeś 2000 fraz kluczowych. Monitoring pozycji pozwoli Ci:
- określić, które frazy są blisko pierwszych 10 wyników wyszukiwania. Są to tak zwane frazy „quick wins”. Jeśli wiesz, że np. 500 fraz ma pozycję 11-15, to możesz skupić się na właśnie tych frazach i zoptymalizować działania pod ich kątem.
- przewidzieć jakiego ruchu możesz się spodziewać z wyników wyszukiwania. Zazwyczaj konsekwencją wzrostu pozycji jest zwiększony ruch organiczny. Jeśli monitorujesz pozycję, to będziesz w stanie przewidzieć, czy Twój ruch wzrośnie czy spadnie.
Śledzisz konkurencję
To święty graal każdego biznesu. Wiedza o konkurencji jest bezcenna. Monitorując pozycje swoich fraz, możesz sprawdzać nie tylko pozycje swojej domeny, ale również domen konkurencji. Pozwoli Ci to:
- zmierzyć dystans pomiędzy Tobą a konkurencją
- określić swój udział w Twojej kategorii w wynikach organicznych
- sprawdzić, na których frazach skupia się Twoja konkurencja
Pułapki w rozumieniu i analizie danych
Analiza danych i nurt „data driven” to wspaniałe dziedziny, ale pełne pułapek. Jeśli nieodpowiednio zrozumiemy dane, będziemy wyciągać z nich nieodpowiednie wnioski. Nieodpowiednie wnioski prowadzą z kolei do błędnych decyzji. A błędne decyzje do problemów.
Poniżej opisałem kilka pułapek, z którymi możesz się spotkać w kontekście pozycji w wynikach wyszukiwania.
Personalizacja wyników
Algorytmy Google ciągle ewoluują. Ich celem jest dostarczanie użytkownikom wyników jak najlepszej jakości. Jedną z metod spełnienia tego celu jest personalizacja, czyli dostarczanie wyników dedykowanych dla konkretnego użytkownika. Google dopasowuje pod Ciebie to co widzisz w wynikach wyszukiwania na bazie wielu czynników – np. Twojej lokalizacji, Twojej historii wyszukiwań czy odwiedzanych przez Ciebie stron.
Pułapka polega na tym, że system monitorujący pozycje zazwyczaj sprawdza ją z „czystego profilu”, czyli takiego bez historii. Zatem pozycja, którą widzisz w systemie, może znacząco się różnić od tego co widzisz, sprawdzając pozycje na swoim komputerze. Miej na uwadze ten fakt w momencie, kiedy będziesz szukał powodu różnicy.
Ruch mniejszy niż wynikałoby z wzoru na CTR
To kolejny bardzo częsty błąd. Fraza kluczowa ma 1000 wyszukiwań, ja mam pierwsze miejsce, więc powinienem otrzymać z niej około 300 wizyt dziennie. Jeśli takim wzorem zsumujesz wszystkie swoje frazy, to otrzymasz wynik X ruchu, który powinien trafiać na Twoją stronę, a okazuje się, że wynosi on X –40%.
Dzieje się tak dlatego, że wyniki wyszukiwania są bardzo różne. Istnieje wiele różnego rodzaju snippetów, które mogą spowodować, że CTR z pierwszej pozycji będzie niższy. Należą do nich między innymi:
- Mapy Google
- Graf wiedzy
- Direct Answer
- Google News
I wiele innych. Google na bieżąco wprowadza nowe snippety, bo poprawiają one doświadczenie użytkownika. Może on wykonać mniej kliknięć, aby uzyskać informację, której oczekiwał.
Spójrz na ten przykład:
Pomimo, że serwis eska.pl zajmuje na tę frazę 1 miejsce, a sama fraza ma kilka tysięcy wyszukiwań miesięcznie, to nie spodziewałbym się więcej niż kilkudziesięciu wizyt z tej frazy.
Po wpisaniu tego słowa kluczowego użytkownik od razu w wynikach wyszukiwania dostaje wynik z odpowiedzią, która w większości przypadków będzie go satysfakcjonować.
Monitoring pozycji w Google
Masz już dobre wprowadzenie do tematu monitorowania pozycji fraz w wyszukiwarce. Jak napisałem wyżej, monitorowanie pozycji ręcznie mija się z celem. Dlatego istnieją różnego rodzaju programy, które online pozwolą Ci sprawdzić pozycje Twojej domeny na wybrane przez Ciebie frazy.
Jednym z takich narzędzi jest Senuto, gdzie nad monitoringiem pozycji pracujemy od kilku lat. Poniżej chciałbym Ci pokazać kilka ciekawych funkcji, które mogą okazać się dla Ciebie przydatne oraz opiszę jakie cele w SEO mogą one spełnić.
Zapraszam Cię też do przeczytania innych artykułów o Monitoringu Senuto, które pozwolą Ci zrozumieć lepiej jak działa nasze narzędzie:
Szybki rzut oka na obecną sytuację
Po skonfigurowaniu projektu pozycje Twoich fraz sprawdzane są codziennie. Daje nam to możliwość codziennego dostarczenia Ci informacji o obecnej sytuacji Twojej domeny.
Dane te znajdziesz w raporcie o nazwie „Podsumowanie”.
Górna belka raportu pokazuje kilka istotnych informacji m.in.:
- Wzrosty – informują Cię o tym, ile Twoich fraz kluczowych w stosunku do dnia wczorajszego poprawiło swoją pozycję.
- Brak zmian – ile Twoich fraz w stosunku do wczoraj nie zmieniło swojej pozycji.
- Spadki – analogicznie, ile Twoich fraz pogorszyło swoją pozycję.
- Potencjał – na bazie fraz kluczowych, które monitorujesz, system określa jaki ruch mogłaby generować Twoja domena, jeśli na wszystkie frazy miałbyś pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania. To jest całkowity potencjał Twoich fraz kluczowych.
- Wykorzystany potencjał – system estymuje również ile obecnie ruchu pozyskujesz ze swoich fraz oraz przyrównuje to do maksymalnego potencjału. Daje Ci to informację jak dużo pracy jeszcze przed Tobą.
Zapoznaj się ze wszystkimi metrykami Senuto.
Poniżej podsumowania znajdziesz wykres, który jest sercem systemu. Zestawisz na nim historię wszystkich najważniejszych metryk oraz przyrównasz się do konkurencji.
Cały ten widok pozwoli Ci w ciągu kilkunastu sekund zbadać swoją obecną pozycję.
Szybka retrospekcja
System sprawdza pozycje Twoich fraz codziennie i co najbardziej istotne – masz do dyspozycji pełną historię dzień po dniu.
Za pomocą date pickera możesz cofnąć się do dowolnego momentu, w którym założyłeś projekt w Monitoringu Senuto.
Pozycje słów kluczowych
Kolejnym raportem, na który warto skierować swój wzrok, jest raport Pozycje, który pokazuje Ci pozycje dla wybranych przez Ciebie fraz kluczowych.
Znajdziesz tu dane takie jak:
- Adres URL – pod frazą kluczową znajduje się zielony adres URL, który informuje o tym, na jaki adres URL Twojej domeny trafią użytkownicy po kliknięciu w Twój wynik wyszukiwania.
- Widoczność – wartość, która obrazuje, ile ruchu z danej frazy kluczowej możesz się spodziewać miesięcznie przy swojej obecnej pozycji. To przydatna informacja, jeśli chodzi o estymację ruchu z wyszukiwarki.
- Pozycja startowa – zawsze warto wiedzieć, gdzie się zaczynało. Pozycja startowa to pozycja, jaką osiągał Twój serwis w dniu dodania projektu do Monitoringu.
- Pozycja – to pozycja, jaką dla danej frazy Twoja domena zajmuje dzisiaj.
Podział na sekcje
Każda witryna internetowa posiada jakąś architekturę informacji. W sklepie internetowym będzie to np. podział na kategorie, podkategorie i produkty. Twoje frazy kluczowe będą widoczne w wyszukiwarce z różnymi podstronami, w związku z tym warto wiedzieć, które podstrony czy kategorie radzą sobie najlepiej.
W Monitoringu dostępny jest raport, który Ci to pokaże.
Te metryki, które były dostępne dla naszej domeny, dostępne są dla każdej z domen konkurencyjnych. Widać tu, że najlepszą domeną w zestawieniu jest bankier.pl, którego pozycje są najwyższe.
„Kradnę słowa konkurencji”
Kolejnym elementem analizy konkurencji jest możliwość „podkradnięcia” ich słów kluczowych. Jedno z wielu narzędzi dostarczanych przez Monitoring pozycji pozwala sprawdzić takie frazy, gdzie widoczny jest Twój konkurent, a nie jesteś widoczny Ty.
Takie ustawienie narzędzia pozwoli Ci zobaczyć frazy, na które witryna money.pl nie jest widoczna w TOP 10, a witryna bankier.pl widoczna jest w TOP 50.
Szybko przebij się do TOP10
Tak jak już pisałem wyżej, monitorowanie pozycji w wyszukiwarce pozwala określić, które frazy są blisko TOP 10 wyników wyszukiwania. Monitoring pozycji Senuto posiada zaawansowany system filtrowania, który pozwala to określić. Za pomocą takiego filtru zobaczysz takie frazy, których pozycja jest niższa niż 10, ale wyższa od 20 (w praktyce 11-19). Są to frazy, które w potencjalnie krótkim czasie będą w stanie generować ruch dla mojej domeny, więc warto skupić na nich swoją uwagę i działania.
Podsumowanie
Zagadnienie monitorowania pozycji w Google jest dość obszerne i znane od wielu lat. Większość firm, które mają świadomość istotności ruchu z wyników wyszukiwania, robi to na co dzień. Wiesz już w jaki sposób to robić, co to daje oraz jakie można popełnić błędy w analizie tych danych. Wykorzystaj tą wiedzę w swoich kampaniach SEO!
*Udostępniłeś artykuł? Podeślij nam link na czacie (okienko znajdziesz po prawej stronie), a przy pierwszej płatności naliczymy Ci obiecany rabat.